КМЕТЪТ НА ОБЩИНА ТРЯВНА ПОДЧЕРТА, ЧЕ НЯМА УВЕЛИЧЕНИЕ В ПРОМИЛА
„Община Трявна не предлага повишаване на промила за такса „Смет“.“ – така започна изложението си по точката относно определяне такса за „Битови отпадъци” за 2025 година кметът на Община Трявна. Пред местните парламентаристи Минев изложи детайлно така направеното предложение от администрацията и внесено з разглеждане в Общински съвет.
Д. Минев: „Съгласно разпоредбите на Закона за местните данъци и такси, таксата се заплаща за услугите по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации, поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. Таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за: Събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, с изключение на разделното събиране, предварителното съхраняване и транспортиране на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово разпространени отпадъци по ЗУО – за услугата по чл.62,т.1; Третиране на битовите отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане на съоръжения за оползотворяване и/ или други инсталации или съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци – за услугата по чл. 62, т. 2; поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване – за услугата по чл. 62, т. 3. Общият размер на разходите към 31.11.2024 г. за дейност „ Чистота“ са на стойност 1 280 443 лв. в.т.ч. 135 999 лв. от целева субсидия за капиталови разходи или действителен разход от план – сметката за 2024 г. 1 144 444 лв. Към настоящият момент приходите от ТБО са в размер на 1 050 530 лв. в.т.ч. 24755лв. приходи от лихви. Общината е дофинансирала услугата с 93 914 лв./ в едно с включените получените лихви от забавени плащания в размер на 24 755 лв. и 69 159 лв.от други неданъчни приходи и обща изравнителна субсидия/ . През 2024 г. Община Трявна не е внасяла отчисления по чл. 20 от Наредбата за реда и начина за изчисляване и определяне на размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци. Решение № 12/25.01.2024г. на Общински съвет – Трявна дава съгласие дължимите месечни отчисления по чл. 60 и чл. 64 от ЗУО да се изразходват за разплащане на разходи по сепариране по сключен договор с ,,Мит и Ко“ за периода 01.01.2024-31.12.2024г.,както и за други разходи по предоставяне на услугите във връзка с прилагане на разпоредбата на параграф 26 от ПЗР на Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. Тази разпоредба спестява разходи на общината, които не се покриват от приходите събрани от ТБО.“
В предложението относно определяне на такса „битови отпадъци“ за настоящата 2025г. метсните парламентаристи разгледаха план – сметката за тази услуга. Според представените данни „за осигуряване на необходимите средства за събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържане на чистота на териториите за обществено ползване е предвидено завишение на разходите с 321 771 лв. спрямо 2024 г.“. Сред причините за завишаване размерът на разходите са: Промени в размера на минималната работна заплата от 933 лв. на 1 077 лв. / 15 % / което води до увеличение на разходите за възнаграждения, други плащания и осигурителни вноски в размер на 77 170 лв; Завишение в разходите за материали 13 700 лв., поради увеличение на стойността на същите и за закупуване на допълнително съдове за разделно събиране на отпадъци – увеличение с 14 000 лв. Включване на нови видове дейности, свързани със събиране, съхраняване и транспортиране на битови отпадъци, вкл. и GPS и други технологични решения – необходими средства 130 000 лв. / финансиране със средства от целевата субсидия за капиталови разходи/. Осигуряване на площадка за безвъзмездно предаване на разделно събрани битови отпадъци от домакинства – 25 000 лв. / финансиране със средства от целевата субсидия за капиталови разходи/; Поддържане на площадка за безвъзмездно предаване на отпадъци – 14 400 лв.; Увеличена такса за издръжка на регионалното депо, което води до увеличаване на разходите в годишен размер от 22 447 лв.Увеличение на разходите за сепариране и депониране, поради увеличение на количеството отпадъци и завишаване на таксата – 16 854 лв. Разходите за горива и смазочни материали са разчетени на ниво 2024 г. и в годишен размер са планирани 140 000 лв.; Завишение в разходите за външни услуги и за ремонтни дейности на машините, обслужващи дейността „ Чистота“ предвид остарялата и амортизирана техника, нуждаеща се от непръкъснат ремонт и увеличенето на цените на предоставените услуги доведе до завишаване разходите спрямо 2024 г. с 5 000 лв. Леко завишаване разходите за работно облекло на персонала и на разходите за застраховане, поради покачване на цените, спрямо 2024 г. – 3 200 лв. Обинска админмистрация е е обърнала внимание на искането на работеите в чистотата да ползват такива облекла – да има по – голяма износоустойчивост, с по – високо качество.“ – бе посочено в предложението.
още по темата четете в бр. 2 на в. „Тревненска седмица“, който излиза от печат на 22.01.2025г.