Близо три месеца дискусии по отношение на създаването на Фонд „Култура“ към Община Трявна бяха финализирани, след решението на Общински съвет – Трявна такъв да бъде създаден. Още през юли месец администрацията предложи на местните парламентаристи да вземат това решение, но проектът за Правилник за дейността на Фонда не срещна одобрението на Общинския съвет. Последва оттегляне на точката от Дневния ред на местния парламент, след което бяха проведени и три работни срещи в разширен формат с участието на представители на читалищата, СМРЗИ – Трявна, общинска администрация и ообщински съветници, с цел изчистване на неточности и създаване на работещ правилник, който да организира прозрачно управление на публичните средства във Фонда и тяхното разходване. Въпреки срещите, в рамките на заседанията на постоянните комисии, предхождащи сесията на Общинския съвет, отново бяха нанесени корекции по Правилника, част от които бяха приети и от администрацията. Така на 25-ти септември кметът на Община Трявна докладва и всички корекции в Правилника, след което се пристъпи към обсъждане на точката, която отново предизвика дебат в зала.
Спорен момент се оказа съставът на ръководния орган на Фонда – Експертният съвет. Според предложението на администрацията, негов председател трябва да бъде зам. кметът.
Още от изказванията в зала, спорните точки и взетите решения, четете на страниците на бр. 40 – 41 на в. „Тревненска седмица“.
А иначе Фондът, съгласно правилника, си ще се ангажира с подпомагане развитието на значими културни инициативи, проекти и събития. Целта е на конкурсен принцип да се финансират фестивали, концерти, изложби, издания и дейности, свързани с опазването и популяризирането на културното наследство, както и с творческото развитие на местните автори и състави.
Финансиране и източници: Средствата във Фонда ще идват основно от бюджета на общината (до 20% от средствата за „Други дейности по културата“), дарения, спонсорства и национални, или международни, програми. Бюджетът на Фонд „Култура“ ще бъде разходван в две сесии, като за всяка от тях ще бъдат предвидени по 50% от общия размер. В случай на остатък на средства от Сесия 1 същите ще се прехвърлят към бюджета за Сесия 2, а след приключване на Сесия 2, ако все още има остатък по бюджета на Фонда, той ще бъде прехвърлян за дейностите на Фонд „Култура“ за следващата година.
Разходване на средствата: Фондът ще осигурява съфинансиране на проекти – до 80% от общата им стойност, като кандидатите участват с минимум 20% собствен принос. Средствата ще се използват за хонорари на творци, организация на събития, рекламни материали, издания, авторски права, наем на зали и оборудване, транспорт и други разходи, свързани с реализацията на проектите. Административните разходи са ограничени до 5% от бюджета.
Как ще става кандидатстването: Проектни предложения ще се приемат на два сесии годишно – след приемане на бюджета на Общината и през юли. Те ще се оценяват от Експертен съвет, включващ представители на Общинския съвет, общинска администрация и външни специалисти. Оценяването ще е по критериите – художествена стойност, значимост за местната общност, устойчивост, иновативност и др.
Направления за финансиране: Фондът ще подпомага четири направления: 1.Нови, традиционни и утвърдени фестивали както и други културни събития, конкурси и концерти. 2. Подпомагане мултиплицирането на проекти, с цел реализация опазването и популяризирането на културно-историческото наследство; достъп до стойностни културни произведения на местни, национални и международни творци от различни видове изкуства, както и допринасящи за развитието на културния туризъм на територията на общината. 3.Произведения на тревненски писатели, поети и на автори от област история, културология (или култура) и краезнание – изкуствоведски, исторически, краеведски (засягащи община Трявна), както и юбилейни (на институции и обществено значими личности за Трявна), художествени произведения на тревненски занаятчии – зографи, дърворезбари и др.“ 4.Мобилност – транспортни разходи за участие на творци и формации в културен обмен.
Отчетност и контрол: Бенефициентите ще сключват договор с общината, ще представят финансови отчети и ще посочват в рекламните си материали, че проектите са реализирани с подкрепата на Община Трявна. Експертният съвет ще следи за законосъобразното разходване на средствата и ще публикува отчетите онлайн.
Органът на управление на Фонд „Култура“ ще бъде Експертен съвет, който до края на календарната година има ангажимент да внася проект за бюджет за своята дейност, а до 31-ви януари от следващата година отчет за изпълнение на бюджета, който да бъде публично достъпен на електронната страница на Община Трявна.

